O Els grups de 4t al Congrés de Ciència ~ ESCOLA ÍTACA, Vilanova i la Geltrú

diumenge, 27 de maig de 2018

Els grups de 4t al Congrés de Ciència

El darrer dimecres 23 de maig, la nostra escola ha participat en el Congrés de Ciència que, com cada curs, es celebra a la UPC de Vilanova i la Geltrú. Aquesta vegada, l'alumnat de 4t ha presentat dues ponències molt interessants fruit del treball que s'ha fet a les aules a partir del plantejament de preguntes que els han portat a realitzar experiments, observacions i proves, a compartir idees, a treballar en grup i a reflexionar sobre les dades recollides per a formular conclusions.

  
 
La classe de 4t A es va preguntar Què fan els peixos davant d'un tsunami?  i van començar a treballar en grups cooperatius per a cercar informació. Paral·lelament, a l'aula de ciència, van preparar alguns experiments relacionats amb el tema. A partir de les primeres dades, van formular algunes hipòtesis i van descobrir diferències fonamentals entre el mar Mediterrani i l'oceà Pacífic que estan a l'origen d'un tsunami. També van aprofitar per observar les característiques de diferents espècies marines del Mediterrani, vinculades al seu propi entorn, tan diferent del Pacífic. Finalment, van construir un ecosistema marí per a representar l'organització de les diverses espècies que interaccionen en un espai definit.


La classe de 4t B ha presentat una ponència sobre Espècies Invasores. Durant el primer trimestre, van començar a treballar en grups cooperatius per a recollir informació sobre el tema i a partir de les primeres conclusions van organitzar una visita al Delta del Llobregat per a conèixer en directe algunes d'aquestes espècies. Més endavant van contactar amb l'associació Garraf coopera per a poder realitzar algun tipus d'actuació sobre el terreny en els antics camins de la zona de l'Ortoll, eliminant una planta invasora anomenada ailant per a replantar flora autòctona.


A partir de tot aquest treball, l'alumnat de 4t ha pres consciència de la importància de tenir cura de l'entorn i de la responsabilitat que les persones tenim respecte les possibles conseqüències que pot tenir l'abandonament de fauna o flora en un hàbitat que no li pertoca.


El Congrés de Ciència és un escenari molt valuós per a tancar el procés de construcció científica que comença a l'aula amb una pregunta que l'alumnat es planteja sobre el món que ens envolta. La possibilitat de compartir amb altres escoles de la comarca tot el procés d'investigació que s'ha fet amb el bon guiatge i el suport de les mestres afavoreix l'aprenentatge i el carrega de significat.
Les nenes i els nens de 4t han fet ciència!



0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada