O ELS RACONS ~ ESCOLA ÍTACA, Vilanova i la Geltrú

dijous, 3 d’octubre de 2013

ELS RACONS


El treball per racons és una metodologia que consisteix a organitzar l'aula en diversos espais on l'alumnat, distribuït en petits grups, realitza simultàniament activitats diferents de forma autònoma. És una manera de treballar més flexible i dinàmica que dona protagonisme a les nenes i els nens, fent que assumeixin el protagonisme del seu procés d'aprenentatge. 





Les criatures aprenen a organitzar-se, a planificar-se la feina, a saber què volen aprendre i quin camí poden seguir per tal d'aconseguir-ho. El paper del professorat és proposar, guiar, acompanyar. El diàleg i l'ajuda entre iguals és fonamental. Organitzats en grups reduïts, els nens i nenes aprenen a treballar en equip, a col·laborar i a compartir coneixements. Els racons també potencien la seva iniciativa i el sentit de la responsabilitat




A l'escola, tots els grups des de P3 fins a 6è dediquen algunes sessions setmanals a treballar per racons amb activitats fonamentalment de l'àmbit lingüístic i de l'àmbit matemàtic. A infantil també compten amb un racó de creativitat i un de psicomotricitat fina.






Aquestes són algunes de les qualitats del treball per racons:

  • Permet donar resposta a les diferències, interessos i ritmes d'aprenentatge de cada nen i nena.
  • Facilita al mestre/a el seguiment individual, dels progressos i dificultats, de cada alumne.
  • Permet una certa flexibilitat en el treball dels nens/es a partir de les propostes d'activitats: aprenen a observar, explorar, manipular, experimentar, descobrir, crear... Deixa lloc a la creativitat i la imaginació i, el que és més important, deixen espai i temps per pensar i decidir.
  • Aconsegueix que els aprenentatges, viscuts d'aquesta manera, esdevinguin realment significatius i funcionals.
  • La interacció amb uns quants companys i companyes facilita el fet de compartir, comunicar-se, discutir i respectar les idees dels altres, a aprendre d'altres iguals i a acceptar el seu ajut.
  • Dona la possibilitat de refer el treball tantes vegades com calgui, atès que els materials són generalment manipulables. Com a conseqüència ajuda a perdre la por a equivocar-se i a millorar l'autoestima.
  • És un tipus d'organització molt adient per practicar el que s'ha après a fer en un altre moment o aplicar-ho a d'altres situacions i materials.